Vásárlástól való elállás joga személyes vásárlás esetén

vásárlástól való elállás

A vásárlástól való elállás joga sokakat érint, hiszen a fogyasztók gyakran találkoznak olyan helyzetekkel, amikor meggondolják magukat egy vásárlás után. Fontos megkülönböztetni az online és a személyes vásárlásokat, mivel a két esetben eltérő jogok illetik meg a fogyasztókat. Ebben a cikkben a személyes vásárlás esetére vonatkozó elállási jogokat vizsgáljuk meg részletesen.

Elállási jog és a személyes vásárlás

A magyar jog szerint a személyesen, üzletben történő vásárlások esetén a vásárlónak nincs automatikus elállási joga. Ez azt jelenti, hogy ha valaki egy boltban vásárol egy terméket, majd később meggondolja magát, az üzlet nem köteles visszavenni azt vagy visszatéríteni az árát, hacsak a termék nem hibás.

Mikor lehet mégis visszavinni a terméket?

Bár törvényi kötelezettség nincs rá, egyes üzletek saját üzletpolitikájuk alapján biztosítanak lehetőséget a termék visszavitelére vagy cseréjére. Ez általában az alábbi esetekben fordul elő:

  • Bolt által önkéntesen biztosított visszavásárlási garancia: Egyes üzletek lehetőséget kínálnak arra, hogy a vásárlók egy meghatározott időn belül visszavihessék a terméket, ha meggondolták magukat. Ez gyakran 14 vagy 30 napos időszakra vonatkozik.
  • Ajándékba vásárolt termék cseréje: Sok bolt biztosít lehetőséget arra, hogy a nem kívánt ajándékokat kicseréljék egy másik termékre.
  • Hibás termék esetén: Ha a vásárolt termék hibás, akkor a fogyasztót jogszabályok védik, és jogosult lehet javításra, cserére vagy pénzvisszatérítésre.

Milyen jogok illetik meg a vásárlót hibás termék esetén?

Ha a vásárló hibás terméket vásárol, a fogyasztóvédelmi törvények értelmében az alábbi jogok illetik meg:

  1. Kellékszavatosság: Ha a vásárlás során kiderül, hogy a termék hibás, a vásárló kérheti a termék kijavítását vagy cseréjét. Ha ezek nem lehetségesek, akkor árleszállítást vagy a vételár visszatérítését is kérheti.
  2. Jótállás: Egyes termékek esetén kötelező jótállás van érvényben, amely meghatározott időszakra biztosítja a vásárló számára a hibás termék javítását vagy cseréjét.
  3. Termékszavatosság: Ha a hiba a gyártási folyamatból ered, a vásárló kérheti a gyártótól a termék javítását vagy cseréjét.

Milyen termékeket nem lehet visszavinni még üzletpolitikai garancia esetén sem?

Még ha egy bolt biztosít is lehetőséget a termékek visszavitelére, vannak bizonyos termékkategóriák, amelyeket higiéniai vagy egyéb okok miatt nem lehet visszacserélni, például:

  • Kozmetikai termékek
  • Higiéniai cikkek (pl. fehérnemű, borotva, fogkefe)
  • Romlandó élelmiszerek
  • Egyedi rendelésre készült termékek

Mit tehet a vásárló, ha a bolt nem hajlandó visszavenni a terméket?

Ha egy bolt megtagadja a termék visszavételét, a vásárlónak a következő lehetőségei vannak:

  • Tájékozódás az üzlet szabályzatáról: Érdemes előzetesen megismerni az üzlet visszavásárlási politikáját.
  • Fogyasztóvédelmi panasz benyújtása: Ha a termék hibás, és a bolt nem biztosítja a törvényben előírt jótállást vagy szavatosságot, akkor a fogyasztóvédelmi hatósághoz lehet fordulni.
  • Békéltető testülethez fordulás: Ha a vita nem oldódik meg az üzlettel, a vásárló ingyenesen kérheti a békéltető testület segítségét.